torstai 11. elokuuta 2016

Fysioterapian aloitus

Eilen olin fysioterapiassa. Suosittelen sitä jokaiselle raskaana olevalle tai synnyttäneelle! Monessa Euroopan maassa raskaana olevalle kuuluu jopa 10 kerran käynti fysioterapialle ennen ja/tai jälkeen synnytyksen. Meillä Suomessa niistä paristakin hassusta kerrasta, mitä joskus on ollut, on säästetty! Harmi homma. Eikä muutenkaan meillä ole tietoa näistä raskauden aiheuttamista muutoksista ja siitä miten niitä voitaisiin hoitaa. Olen jo lyhyellä Facebook-päivityksellä ja ihmisten kanssa juttelemalla tullut huomaamaan, että valitettavasti Suomessa ei panosteta synnyttäneiden naisten hoitoon. Peruslääkäreillä ei näytä olevan tietoa raskaus-/synnytysvaivoista ja niiden hoidosta, eikä välttämättä neuvola- tai fysioterapeuteillakaan. Suurin osa ihmisistä varmasti selviää raskaudesta ja synnytyksestä ilman suurempia komplikaatioita, mutta sitten ne joille jää jotain häikkää, eivät välttämättä saa tarvittavaa apua.

Itse kuulun tähän jälkimmäiseen sarjaan. Katsotaan nyt mitä nämä fysioterapiakäynnit saavat aikaan. Olen ainakin todella toiveikkaana. Ensimmäinen käynti oli ihan loistava! Olin kuullut tästä fysioterapeutista pelkkää hyvää, mutta kalliit hinnat ja pitkät jonotusajat olivat saaneet minut lykkäämään hänelle menoa. Nyt sitten satuin saamaan ajan nopeasti ja asiaa hetken mietittyäni päätin, että sinne menen ja olen valmis maksamaan hinnan. Hiukan jännitti, että mitä jos tästäkään ei ole mitään hyötyä ja olen 100 € köyhempi. Riskin kuitenkin otin, ja se kannatti! Ihan loistava, niinkuin jo äsken kirjoitin. Nyt treenaan hänen antamien ohjeiden mukaan ja katsotaan miten käy. 

Kuvat parin vuoden takaa
Gangstakin oli vielä elossa
Olen käynyt fysioterapiassa kaksi kertaa aikaisemmin. Silloin ne olivat kunnallisen puolen ja valitettavasti kokemukset eivät olleet niin hyvät. Ihan ensimmäinen kerta tosin oli miellyttävä. Silloin odotin Juhoa ja olimme juuri tulleet takaisin Suomeen. Hän vaikutti osaavalta. Hän tosin sanoi, että raskausajan fysioterapiasta on säästetty, enkä saanut uusia aikoja. Minua kehotettiin ottamaan yhteyttä uudelleen synnytyksen jälkeen jos vaivat jatkuvat palautumisen jälkeenkin. 

Soittelin kunnalliselle puolelle viime vuoden syksyllä ja ensiksi minun olisi pitänyt saada aika lääkärille ja sitten vasta fysioterapiaan. Kaikki lääkärit olivat pitkälle asti varattuja, joten minua suositeltiin menemään ensin fysioterapiaan. Tämä vastaanotto oli toisella puolen kaupunkia. Pitkä matka yleisillä aikaisin aamulla ja fysioterapian taso; osaaminen ja asiaan ottautuminen olivat pettymys. Fysioterapeutti vaikutti ylimieliseltä. "Ai, minäkin olen juuri palannut äitiyslomalta töihin, ai tällaista vaivaa.." Hoitona oli lantionpohjalihasten treeni. Eipä muuta. Paperit käteen ja kotiin. Vatsalihasten erkaantumankaan suhteen hän ei oikein ollut varma. Vastaus oli, että vaikuttaisi, että ihan ok on, ehkä vähän vielä pehmeä. Itselle jäi epäilys, että ovatko ne nyt umpeutuneet vai eivät. En sitten jatkanut käyntejä hänen luonaan enää. 

Ihana kesä tulossa
I love this boy
Aikaa kului ja keväällä otin yhteyttä lääkärille ja ajattelin vielä yrittää. Hän oli asiallinen, eikä siinä mitään, mutta huomasin, ettei hän näistä asioista tiedä. Olin itse jonkun verran lukenut artikkeleita ja jo sillä perehtymisellä tunnuin olevan sisällä aiheessa enemmän kuin hän. Hän teki sisätarkastuksen ja sen tietenkin osasi. Katsoi onko laskeumia
tai muuta näkyvää vaivaa. Hoitona oli, että kun lapsiluku on tullut täyteen, niin leikkaus tai lääkitys. Eipä siinä muuta. Olin kuitenkin lukenut, että näihin vaivoihin löytyy muitakin hoitokeinoja ja asiaan perehtyneet asiantuntijat ovat saaneet synnyttäneiden naisten vaivat parannettua muullakin kuin näin radikaaleilla hoitotoimenpiteillä. Päätin, että kärsin nyt vielä näistä vaivoista, mutta sitten kun hoito tulee ajankohtaiseksi, niin en todellakaan anna alapäätäni leikattavaksi noin helpolla. Päätin, että haen apua vaikka ulkomailta asti jos ei muu auta.

No nyt kesällä laitoin sähköpostia tälle fysioterapeutille, jonka tiesin olevan perehtynyt näihin asioihin Suomessa. Hän vastasikin ja ehdotti tapaamista. Hänelle oli tullut peruutusaika. Ja tässä sitä nyt ollaan. Katsotaan miten homma etenee :) Vaikutti ainakin todella osaavalta ja olin erittäin otettu. Kaiken hinnan arvoinen. Tuli itsellekin fiilis, että Minä olen tämän palvelun arvoinen. Naiseuteni ja ruumiini pääsee vielä kukkaan, synnytysten jälkeenkin!


Helsingin pellot

Voikukkapellolla on kiva taapertaa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti