perjantai 17. heinäkuuta 2015

Sammas

Juho -pikkuinen on ollut nyt vähän kipeänä. Ihottuma on mennyt ja tullut edes takaisin. Annoin lääkärin ohjeen mukaan 7-10 vrk:n kuurin kaksi kertaa ja välissä oli samanpituinen tauko. Nyt olen antanut kaksi kertaa viikossa kortisonia ylläpitohoitona. Vehnästä olen pidättäytynyt niin ja näin, joten vaikea sanoa onko se ollut se mikä on aiheuttanut oireita, silloin kun niitä on tullut vai joku muu juttu.

Juho oli viikko sitten pari päivää kuumeessa ja sen jälkeen iho taas lehahti paljon pahemmaksi. Selkä tuli täyteen punaisia näppyjä ja kasvon iho meni vaalean punakaksi, päänahkaa ja silmäluomia myöten. Aloin jo epäillä, että olisiko voinut saada jonkun rokon, ettei sillä kertaa olisikaan kyse atopiasta. Näppylöitä tuli vaippa-alueellekin, mitä ei ole aikaisemmin ollut. Rauhaset niskassa olivat myös turvonneet. Kuume laski parin kolmen päivän jälkeen ja sitten ihottuman puhkeamisen jälkeen huomasin suun olevan täynnä valkoisia laikkuja. YÖK! En oo selvästikään mikään sairaanhoitaja, kun kaikki tällaiset saa mun ihon menee kananlihalle.  




Soitin sitten siskolleni, joka on meidän perheen 24 h terveysneuvonta, kun hän on kätilö-terveydenhoitaja ja työskentelee ensiavussa. Hän epäili sammasta ja kehotti menemään lääkäriin jos on tosi pahana. Itsekin olin miettinyt sammasta, mutta en tiennyt että se voi todella levitä noin pahaksi hetkessä ja olla nielussa asti. Painon laskusta kun olin huolissani, niin hän sanoi, että siihen vaikuttaa myös, se että Juho on alkanut liikkumaan, joten ettei sen puoleen huolta. Aloitin sitruuna kuurin Juholle, mutta se ei auttanut mitään. Sammas siirtyi myös minulle rintoihin ja imettäminen teki kipeää, kuin olisi puukolla viilletty.

Pihliksen terkkari ei tälläkään kertaa tuottanut pettymystä. Sain ajan samalle päivälle ja pääsin lääkärin vastaanotolle jo ennen varsinaista aikaa, joten eipä tarvinnut jonottaa odotustilassa. Samantien apteekkiin ja salvaa suuhun, niin alkoi helpottaa. Jo seuraavana päivänä oli huomattavissa muutos parempaan. Pyysin ihmisiltä Facebookissa myös rukousta Juhon puolesta, kun tuntuu, että pikkuinen on ollut nyt aikamoisen pommituksen kohteena. Ihottuma kiusasi monena yönä, kun niin kutisi ja tietenkin toi sammas myös. Nyt neljän päivän jälkeen sammaksesta, eikä ihottumastakaan ole paljolti jälkeä. Eilen iho oireili vähän mansikasta, mutta muuten on ollut taas hyvänä. Olen kyllä aika hyvin pidättäytynyt siitä vehnästä. Toivottavasti se ihotautilääkäri ei kovin hermostu kun olen omin päin mennyt sen vehnän jättämään pois. :o







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti